2023 rokiem rekordów Toyoty w Polsce
W 2023 roku Toyota ustanowiła kolejny rekord sprzedaży hybryd – 70 303 aut. Jest to wynik o prawie 20 000 aut lepszy niż rok wcześniej (+37%). Obecnie dla klientów Toyoty napęd hybrydowy jest najbardziej oczywistym wyborem – jego udział w łącznej sprzedaży samochodów osobowych marki wyniósł aż 78%, o 10 punktów procentowych więcej niż w roku 2022. Ubiegły rok był dla Toyoty rekordowy z jeszcze jednego powodu. Całkowita sprzedaż samochodów osobowych i użytkowych wyniosła 101 100 egzemplarzy, najwięcej w historii marki w naszym kraju.
Gama 9 modeli hybrydowych. Corolla liderem
Toyota ma w swojej ofercie dziewięć modeli hybrydowych, w tym pięć SUV-ów i crossoverów. Gama obejmuje segmenty od B do E-SUV oraz wszystkie kluczowe rodzaje nadwozia.
Najpopularniejszym modelem hybrydowym Toyoty w Polsce jest dotychczasowy lider – Corolla Hybrid. W 2023 roku salony opuściło 21 756 egzemplarzy tego auta, o 9092 aut więcej niż rok wcześniej. Oferowana w trzech wersjach nadwozia Corolla ma w gamie napędowej dwa układy hybrydowe piątej generacji – 1.8 Hybrid o mocy 140 KM i 196-konny napęd 2.0 Hybrid Dynamic Force. Dla Corolli Sedan dostępny jest ponadto konwencjonalny, benzynowy silnik 1.5 VVT-i o mocy 125 KM ze skrzynią manualną lub automatyczną. Hybrydowe wersje kompaktowej Toyoty stanowiły 76% jej sprzedaży, o 17 p.p. więcej niż rok wcześniej.
Drugie miejsce zajęła Toyota C-HR Hybrid z wynikiem 11 694 samochodów, który jest o niemal 3800 aut wyższy rok do roku. Kompaktowy crossover, oferowany wyłącznie z napędami hybrydowymi, doczekał się pod koniec tego roku drugiej generacji, której gama napędów liczy cztery warianty – układ 1.8 Hybrid 140 KM, układ 2.0 Hybrid 197 KM w wersji z napędem na przód lub inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i, do których wkrótce dołączy ładowany z gniazdka hybrydowy napęd 2.0 Plug-in Hybrid o mocy 223 KM. Ustępujący model występuje jako 122-konna hybryda 1.8 oraz z mocniejszym, 184-konnym układem 2.0 Hybrid Dynamic Force.
Trzeci wynik 11 573 aut uzyskał Yaris Cross Hybrid, który zwiększył sprzedaż rok do roku o ponad 3000 pojazdów. Technologię hybrydową wybrali nabywcy 87% subkompaktowych SUV-ów Toyoty (+5 p.p.), mając do wyboru układ 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM napędzający przednie koła lub obie osie w technologii AWD-i oraz 125-konny silnik benzynowy 1.5 Dynamic Force ze skrzynią manualną lub automatyczną.
Dużą popularnością cieszyły się także hybrydowe modele RAV4 (7640 egz.), Yaris (7226 egz.), Corolla Cross (5702 egz.) i Camry (4107 egz.). Klienci sięgnęli też po 432 egzemplarze Highlandera – dużego, 7-osobowego SUV-a z napędem na cztery koła, oraz po 173 egzemplarze legendarnego Priusa. Zainteresowanie klientów rozłożyło się po równo między SUV-ami oraz autami o standardowych, niepodwyższonych nadwoziach, z lekkim wskazaniem na te pierwsze. Łącznie z salonów wyjechało 37 041 hybrydowych SUV-ów i crossoverów, co stanowi 53% wszystkich hybryd marki.
„Hybrydy Toyoty odniosły w Polsce spektakularny sukces i stały się dominującą technologią napędową naszej marki. Co więcej, to właśnie one w ogromnej mierze odpowiadają za awans Toyoty na pozycję lidera polskiego rynku, na której utrzymujemy się od kilku lat, a w minionym roku przekroczyliśmy symboliczną granicę 100 000 sprzedanych samochodów. Naszym klientom oferujemy najnowocześniejszą, piątą generację technologii hybrydowej, która nie ma sobie równych pod względem oszczędności, trwałości i niezawodności. To fundamentalne atuty marki Toyota, na których opiera się renoma naszych samochodów, wzmocniona atrakcyjną stylistyką, bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi i bogatym wyposażeniem w nowoczesne technologie” – powiedział Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Central Europe.
Ponad ćwierć miliona hybryd Toyoty w Polsce
W ciągu 20 lat polscy klienci kupili łącznie ponad ćwierć miliona hybryd Toyoty – dokładnie 272 885 egzemplarzy. Marka wprowadziła je na nasz rynek w 2004 roku wraz z Priusem drugiej generacji. Ich sprzedaż rośnie nieprzerwanie od 2010 roku, kiedy do oferty dołączył hybrydowy Auris, a dwa lata później Yaris. Rozbudowa gamy o dwa SUV-y – modele RAV4 i Toyota C-HR – przyczyniła się do tego, że w 2017 roku po raz pierwszy roczny wynik stał się pięciocyfrowy i wyniósł ponad 14 000 sprzedanych aut. Kolejnym przełomowym momentem była premiera Corolli 12. generacji z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru, która od razu została hybrydowym bestsellerem Toyoty. Do dziś marka sprzedała w Polsce ponad 72 000 egzemplarzy Corolli Hybrid – najwięcej ze wszystkich modeli oferowanych z tym napędem.